Menu Close menu

07.01.2018 Siiri Varjola

Ruoppauslautta VMSV:n kalustoon

VMSV Oy:n tuorein hankinta on vuoden 2017 lopussa kalustovalikoimaan lisätty ruoppauslautta. Uusi lautta on kokonaisuudessaan 12 metriä leveä ja 23,5 metriä pitkä ja se jaksaa kannatella 210 t kuorman.

VMSV Oy:llä on aikaisemmin ollut käytössään pienempiä ruoppauslauttoja, mutta koska niiden käyttömahdollisuudet ovat pienen koon ja kantavuuden takia rajalliset, järeämmälle kalustolle koettiin olevan tarvetta.

”Meiltä on jäänyt sellaisia vesistöurakoita väliin, joissa tällaista kalustoa olisi tarvittu, eli tämä tulee ihan tarpeeseen”, kertoo operatiivinen johtaja Jorma Tuovinen hankinnan taustoista. ”Lähdettiin sitten netin kautta etsimään sopivaa. Näitä ei paljonkaan ole tarjolla, kun kysyntä on vähäistä, ja kun sitten FBPontoonsilta löytyi sopiva lautta, niin sieltä sitten päätettiin se hankkia.”

Ruoppauslautta koostuu kolmesta osasta. Kaksi 4x16m kokoista osaa saivat yhteisnimen Hanna, ja pisin 23,5 m mittainen osa ristittiin Arjaksi. Nimet ovat peräisin henkilöstön puolisoilta.

Koska lautta on varsin suurikokoinen, osat kuljetetaan paikasta toiseen erillään ja kootaan yhtenäiseksi vasta määränpäässään. Toimintavalmiiksi kasattuna se jaksaa kannattaa 210 t kuorman.

Vesistössä tapahtuvan rakentamisen mahdollisuudet ovat tämän hankinnan myötä edellistä laajemmat.

”Tällä pystyy asentamaan putkia järveen ja nostamaan niitä pois, poraamaan ja louhimaan kalliota, tekemään vesistönkunnostustöitä ja tietysti ruoppaamaan, se on se pääkäyttötarkoitus”, Tuovinen luettelee lautan käyttökohteita. ”Tässä riittää kantavuus, että sitä voi käyttää apusiltana sillanrakennustöissä tai paalutustöissä järvellä. Pystyyhän tällä vaikka kultaa huuhtomaan Lemmenjoella, jos huvittaa”, Tuovinen naurahtaa mahdollisuuksien runsautta pohtiessaan.

On todennäköistä, että tulevaisuudessa hankintalistalla on vielä lauttaan liitettävä 23,5 metrin pituinen telakointiosa, jonka myötä lautan kokonaiskantavuus kasvaisi 300 t:iin. Telakointiosaan olisi mahdollista lisätä myös oma moottori, jolla lauttaa pystyisi ohjaamaan.

”Kyllähän sitä telakointiosaa täytyy alkaa tuossa keväällä harkitsemaan”, toimitusjohtaja Ari Huusko arvioi. ”Mutta sitä ennen kuitenkin katsotaan, että mihin kaikkeen tämä lautta pystyy tällaisena ja että mitä eri mahdollisuuksia keksimme sille.”

Ruoppauslautta pääsi testiin jo viime vuoden puolella heti hankinnan jälkeen, kun se vietiin Jyväskylään Lutakon työmaalle ruoppaushommiin. Vesistön jäätyminen pakotti lautan talvilevolle, mutta sille koittaa varmasti työntäyteinen vuosi, kunhan kevätaurinko jälleen sulattaa jäät.

 

Katso video siitä, kuinka sujuu kaivurilla melominen:

 

 

Aiheeseen liittyvää:

Kalustomme