Menu Close menu

11.01.2023 VMSV Oy

Tietoa etäluettavien vesimittareiden vaihdoista Jyväskylässä 2023

* * *

***

Mistä on kyse?

Etäluettavien vesimittareiden asennukset alkoivat Jyväskylässä 500 kiinteistön pilottiryhmällä syksyllä 2022. Nyt alkuvuodesta 2023 etämittareiden massavaihtoja jatketaan myös muille kiinteistöille kaupunginosa kerrallaan. Vaihdot jatkuvat vuoden 2026 loppuun.

Tälle sivulle on koottu etäluettavien mittareiden vaihtoon liittyvää tietoa kaikille asiasta kiinnostuneille. Jos sinulla on kysymyksiä, varmistathan ensin, onko niihin jo annettu vastaus tällä sivulla tai Alvan sivuilla:

 

Miksi pitää olla etäluettavat mittarit?

Etäluenta mahdollistaa kulutuksen mukaisen ja ajantasaisen laskutuksen sekä helpottaa veden kulutuksen ajantasaista seurantaa sekä vesiverkon valvontaa. Jatkossa kiinteistön omistajan ei tarvitse enää ilmoittaa kulutuslukemia, vaan ne siirtyvät laitokselle automaattisesti IoT-tietoverkon välityksellä.

Vesimittarin vaihtaminen tai etäluenta ei maksa asiakkaalle mitään. Vesimittari on Alvan omaisuutta ja yhtiöllä on oikeus järjestää vesimittareiden kaukoluenta sekä asentaa ja käyttää kiinteistöön asennettuja mittalaitteita.

Mistä tämän ”ajantasaisen kulutuksen” sitten näkee?

Samasta paikasta kuin tähänkin saakka: Alvan sähköisestä Monitori-palvelusta. Pääset kirjautumaan Alvan sivujen ylälaidan ”Kirjaudu”-linkin kautta, tai suoraan osoitteessa https://alva.fi/monitori. Monitori-palvelusta on kerrottu lyhyesti mm. Alvan Asiakaspalvelu-sivulla.

Miten mittari toimii?

Mittari lähettää lukemat vesihuoltolaitokselle sähköisen tietoverkon kautta (ns. ”etänä”). Mittarit ovat paristokäyttöisiä ja paristo kestää yhtä kauan kuin mittarilla on käyttöikää, eli 10–15 vuotta. Mittaria ei siis tarvitse liittää sähkövirtaan eikä se tarvitse mitään erillisiä lisälaitteita toimiakseen.

Kuka mittarin tulee vaihtamaan?

Alvan urakoitsijana vesimittareiden vaihtamisessa toimimme me, Varpaisjärven Maansiirto ja Vesitekniikka Oy (VMSV). Mittarinvaihtajalla on mukanaan Alva-yhtiöt Oy:n kumppanuuskortti, jolla asentaja yhdessä henkilökorttinsa kanssa vahvistaa oikeutensa työn suorittamiseen.

Veden sulkukahva ei toimi, mitäs nyt?

(EDIT: vastaus lisätty 25.1.2023)
Kiinteistön vesi- ja viemärilaitteiston, kuten veden sulkukahvat, omistaa kiinteistö ja siten niiden toiminta ja korjaus kuuluu kiinteistön vastuulle. Vesilaitos omistaa ainoastaan mittarin ja vastaa siten sen toiminnasta ja korjauksesta.

Mikäli putkisto, sulkukahva tai muu KVV-laitteisto on epäkunnossa tai mittari on koteloitu niin ettei siihen pääse käsiksi, kiinteistön vastuulla on huolehtia asian korjaamisesta. Ennen tätä ei mittarinvaihtoa voida suorittaa. Kiinteistön omistajan tehtävänä on ilmoittaa, kun laitteisto on toimintakunnossa ja mittari vaihdettavissa.

 

Mitä minun asukkaana pitää tehdä?

Ensimmäiseksi: Käythän päivittämässä kiinteistösi yhteystiedot osoitteessa http://yhteystiedot.vmsv.fi tai puhelimitse numeroon 050 302 0214. Kirjautumiseen tarvitset asiakas- ja käyttöpaikkanumeron, jotka löytyvät vesilaskultasi.

Pyydämme tätä, koska huomattavalta määrältä kiinteistöjä puuttuu puhelinnumero, johon mittarinvaihto- ja muissa vesiasioissa voi ottaa yhteyttä. Päivitäthän yhteystietosi pikaisesti, jotta saamme tiedotettua sinua ajoissa oman kiinteistösi mittarin vaihdosta.

Toiseksi: Joko sait ilmoituksen etämittarinvaihdon lähestymisestä? Jos sait, varaa itsellesi sopivin vaihdon kellonaika viestin ohjeiden mukaan (osoitteessa http://varaus.vmsv.fi tai puhelimitse numerosta 050 302 0214). Tarvitset tähän asiakas- ja käyttöpaikkanumeron, jotka löytyvät vesilaskultasi.

Kolmanneksi: Huolehdithan, että asentajalla on mittarille esteetön pääsy ja että venttiilit ym. kiinteistön VVK-laitteistot ovat toimintakunnossa, jotta vaihto sujuu kaikkien kannalta nopeasti ja helposti. Vaihdot suoritetaan arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Asennus tehdään 45min aikaikkunassa varauksesta ja vesi katkeaa sen aikana noin 15 minuutiksi.

 

Mitäs vaihdon jälkeen?

Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Alva lähettää mittarin vaihtohetkestä asiakkaalle tasauslaskun, jonka jälkeen laskutus siirtyy todelliseen, veden kulutukseen perustuvaan laskutukseen.

Asiakkaan vastuulla on, kuten tähänkin asti, huolehtia siitä että vesimittarille varattu tila on lattiakaivolla varustettu ja lämmitetty, jotta mittari ei esim. jäädy. Vesiyhtiö ei vastaa viranomaisten ohjeiden vastaisesti rakennetussa ja kunnossapidetyssä mittaritilassa aiheutuvista vahingoista tai lattiakaivon puuttumisesta aiheutuvista vahingoista.

Mikäli mittarinvaihtoa ei voida suorittaa esim. laitteiston huonon kunnon takia, kiinteistölle annetaan kohtuullinen aika, esim. 6kk, asian korjaamiseksi ja vaihdolle sovitaan uusi aika.

 

Kaipaatko yhä lisätietoa?

Mittarinvaihdon ajanvarausta ja yhteystietoja koskevissa asioissa:
mittarointi@vmsv.fi, puh. 050 302 0214, yhteydenotot arkisin klo 7:30 – 15:00

Muissa asioissa:
mittaushallinta@alva.fi, puh. 014 366 4010 (Alva asiakaspalvelu)

 

Ystävällisin terveisin,

Ida Pohjonen,
VMSV Oy