Menu Close menu

24.10.2023 VMSV Oy

Tietoa etäluettavien vesimittareiden vaihdoista Jyväskylässä 2023

Katso päivitykset mittarinvaihtojen etenemisestä kelaamalla sivu alas!

***

Mistä on kyse?

Etäluettavien vesimittareiden asennukset alkoivat Jyväskylässä 500 kiinteistön pilottiryhmällä syksyllä 2022. Nyt alkuvuodesta 2023 etämittareiden massavaihtoja jatketaan myös muille kiinteistöille kaupunginosa kerrallaan. Vaihdot jatkuvat vuoden 2026 loppuun.  

Tälle sivulle on koottu etäluettavien mittareiden vaihtoon liittyvää tietoa kaikille asiasta kiinnostuneille. Jos sinulla on kysymyksiä, varmistathan ensin, onko niihin jo annettu vastaus tällä sivulla tai Alvan sivuilla:

 

Miksi mittarini vaihdetaan? Onko se rikki?

(EDIT: vastaus lisätty 17.2.2023) Mittarit vaihdetaan, koska vesilaitos siirtyy vedenkulutuksen etäluentaan, mikä tarkoittaa että kaikkiin kiinteistöihin, joissa on vielä vanhanmallinen analoginen mittari, vaihdetaan uusi etäluettava mittari. Mittari vaihdetaan myös, vaikka vanha mittari olisi vielä toimintakuntoinen ja vaikka kiinteistö olisi uusi. Vaihdot toteutetaan asteittain (alueittain) muutaman vuoden aikajänteellä.

Miksi pitää olla etäluettavat mittarit?

Etäluenta mahdollistaa kulutuksen mukaisen ja ajantasaisen laskutuksen sekä helpottaa veden kulutuksen ajantasaista seurantaa sekä vesiverkon valvontaa. Jatkossa kiinteistön omistajan ei tarvitse enää ilmoittaa kulutuslukemia, vaan ne siirtyvät laitokselle automaattisesti IoT-tietoverkon välityksellä.

Vesimittarin vaihtaminen tai etäluenta ei maksa asiakkaalle mitään. Vesimittari on Alvan omaisuutta ja yhtiöllä on oikeus järjestää vesimittareiden kaukoluenta sekä asentaa ja käyttää kiinteistöön asennettuja mittalaitteita.

Mistä tämän ”ajantasaisen kulutuksen” sitten näkee?

Samasta paikasta kuin tähänkin saakka: Alvan sähköisestä Monitori-palvelusta. Pääset kirjautumaan Alvan sivujen ylälaidan ”Kirjaudu”-linkin kautta, tai suoraan osoitteessa https://alva.fi/monitori. Monitori-palvelusta on kerrottu lyhyesti mm. Alvan Asiakaspalvelu-sivulla.

Miten mittari toimii?

Mittari lähettää lukemat vesihuoltolaitokselle langattomasti sähköisen tietoverkon kautta (ns. ”etänä”). Mittarit ovat paristokäyttöisiä ja paristo kestää yhtä kauan kuin mittarilla on käyttöikää, eli 10–15 vuotta. Mittaria ei siis tarvitse liittää sähkövirtaan eikä se tarvitse mitään erillisiä lisälaitteita toimiakseen.

Kuka mittarin tulee vaihtamaan?

Alvan urakoitsijana vesimittareiden vaihtamisessa toimimme me, Varpaisjärven Maansiirto ja Vesitekniikka Oy (VMSV). Mittarinvaihtajalla on mukanaan Alva-yhtiöt Oy:n kumppanuuskortti, jolla asentaja yhdessä henkilökorttinsa kanssa vahvistaa oikeutensa työn suorittamiseen.

Veden sulkukahva ei toimi, mitäs nyt?

(EDIT: vastaus lisätty 25.1.2023)
Kiinteistön vesi- ja viemärilaitteiston, kuten veden sulkukahvat, omistaa kiinteistö ja siten niiden toiminta ja korjaus kuuluu kiinteistön vastuulle. Vesilaitos omistaa ainoastaan mittarin ja vastaa siten sen toiminnasta ja korjauksesta.

Mikäli putkisto, sulkukahva tai muu KVV-laitteisto on epäkunnossa tai mittari on koteloitu niin ettei siihen pääse käsiksi, kiinteistön vastuulla on huolehtia asian korjaamisesta. Ennen tätä ei mittarinvaihtoa voida suorittaa. Kiinteistön omistajan tehtävänä on ilmoittaa, kun laitteisto on toimintakunnossa ja mittari vaihdettavissa.

Meillä on taloyhtiö. Vaihdetaanko kaikki mittarit?

(EDIT: vastaus lisätty 16.2.2023)
Ei. Taloyhtiöissä vesilaitos omistaa ainoastaan taloyhtiön päävesijohtoon liitetyn mittarin, ja asuntokohtaiset vesimittarit omistaa kiinteistö. Vain tämä päävesimittari vaihdetaan. Päävesimittari sijaitsee yleensä siinä taloyhtiön asunnossa, joka on lähinnä vesijohdon liittymää ja tonttiventtiiliä. Mittarinvaihtoaika sovitaan tämän asunnon edustajan kanssa.

 

Mitä minun asukkaana pitää tehdä?

Ensimmäiseksi: Käythän päivittämässä kiinteistösi yhteystiedot osoitteessa http://yhteystiedot.vmsv.fi tai puhelimitse numeroon 050 302 0214. Kirjautumiseen tarvitset asiakas- ja käyttöpaikkanumeron, jotka löytyvät vesilaskultasi.

Pyydämme tätä, koska huomattavalta määrältä kiinteistöjä puuttuu puhelinnumero, johon mittarinvaihto- ja muissa vesiasioissa voi ottaa yhteyttä. Päivitäthän yhteystietosi pikaisesti, jotta saamme tiedotettua sinua ajoissa oman kiinteistösi mittarin vaihdosta.

Toiseksi: Joko sait ilmoituksen etämittarinvaihdon lähestymisestä? Jos sait, varaa itsellesi sopivin vaihdon kellonaika viestin ohjeiden mukaan (osoitteessa http://varaus.vmsv.fi tai puhelimitse numerosta 050 302 0214). Tarvitset tähän asiakas- ja käyttöpaikkanumeron, jotka löytyvät vesilaskultasi.

HUOM! Ajanvarauslinkki ohjautuu nuohousaika.fi -nimiseen ajanvarauspalveluun, jota käytetään nimensä mukaisesti myös nuohousaikojen varaamiseen. Me käytämme sitä kuitenkin mittarinvaihtoaikojen varaamiseen. Palvelu on luotettava eikä omituisen näköistä osoitetta tarvitse pelästyä.

Kolmanneksi: Huolehdithan, että asentajalla on mittarille esteetön pääsy ja että venttiilit ym. kiinteistön VVK-laitteistot ovat toimintakunnossa, jotta vaihto sujuu kaikkien kannalta nopeasti ja helposti. Vaihdot suoritetaan arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Asennus tehdään 45min aikaikkunassa varauksesta ja vesi katkeaa sen aikana noin 15 minuutiksi.

 

Mitäs vaihdon jälkeen?

Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Alva lähettää mittarin vaihtohetkestä asiakkaalle tasauslaskun, jonka jälkeen laskutus siirtyy todelliseen, veden kulutukseen perustuvaan laskutukseen.

Asiakkaan vastuulla on, kuten tähänkin asti, huolehtia siitä että vesimittarille varattu tila on lattiakaivolla varustettu ja lämmitetty, jotta mittari ei esim. jäädy. Vesiyhtiö ei vastaa viranomaisten ohjeiden vastaisesti rakennetussa ja kunnossapidetyssä mittaritilassa aiheutuvista vahingoista tai lattiakaivon puuttumisesta aiheutuvista vahingoista.

Mikäli mittarinvaihtoa ei voida suorittaa esim. laitteiston huonon kunnon takia, kiinteistölle annetaan kohtuullinen aika, esim. 6kk, asian korjaamiseksi ja vaihdolle sovitaan uusi aika.

 

Päivitykset vaihtojen etenemisestä:

10.2.2022: Keljo-Keljonkangas-Sääksvuori-Sarvivuori -alueen mittarinvaihdot käynnistyvät 20.2.2023. Ensimmäiset ajanvarausviestit on jo lähetetty. Ks. Tiedote Alvan sivuilla

2.3.2023: Kinkovuori-Säynätsalo-Muuratsalo-Lehtisaari -alueen mittarinvaihdot käynnistyvät huhtikuussa. Ensimmäiset ajanvarausviestit alueelle lähtevät maaliskuun aikana.

8.5.2023: Korpilahden alueen mittarinvaihdot käynnistyvät kahden viikon kuluttua (viikolla 21) ja ensimmäiset ajanvarausviestit lähtevät asiakkaille tänään. On hyvä huomioida, että Korpilahden mittarinvaihdot taukoavat heinäkuun ajaksi ja jatkuvat uudelleen elokuussa. Alueen taloyhtiöissä tehdään kuitenkin mahdollisesti vaihtoja myös tauon aikana. Ks. Tiedote Korpilahden mittarinvaihtojen käynnistymisestä Alvan sivuilla

4.7.2023: Keljo-Myllyjärvi-Keltinmäki-Mäyrämäki-alueen etäluettavien vesimittareiden massavaihdot alkavat näillä näkymin ma 31.7.2023. Ensimmäiset ajanvarausviestit lähtevät ma 17.7.2023. Ks. Tiedote Alvan sivuilla

21.8.2023: Vesimittareiden massavaihdot ovat alkamassa alueella Kypärämäki-Köhniö. Näillä näkymin ensimmäiset ajanvarausviestit alueelle lähetetään viikolla 35 ja asennukset alueella alkavat viikolla 37. 

14.9.2023: Vesimittareiden massavaihdot etenevät seuraavaksi Kortemäen alueelle. Mikäli mittaritoimitukset etenevät suunnitellusti, ensimmäiset ajanvarausviestit lähetetään 25.9.2023 ja vaihdot alueella alkavat 9.10.2023.

24.10.2023: Vesimittareiden massavaihdoissa on vuorossa Kuokkalanpelto-Samulinniemi-Väinölän alue. Ajanvaraukset avataan kuluvan viikon (vk 43) aikana ja asennukset alueella alkavat 6.-10.11.2023 välillä. 

27.11.2023: Vesimittareiden massavaihdot alkavat seuraavaksi Halssila-Jyskä -alueella. Ensimmäiset ajanvarausviestit lähetetään ma 4.12.2023 ja asennukset alueella aloitetaan ti 2.1.2024. Taloyhtiöissä asennuksia saatetaan tehdä jo aikaisemminkin työtilanteesta riippuen.


 

Kaipaatko yhä lisätietoa?

Mittarinvaihdon ajanvarausta ja yhteystietoja koskevissa asioissa:
mittarointi@vmsv.fi, puh. 050 302 0214, yhteydenotot arkisin klo 7:30 – 15:00

Muissa asioissa:
mittaushallinta@alva.fi, puh. 014 366 4010 (Alva asiakaspalvelu)

 

Ystävällisin terveisin,

Ida Pohjonen,
VMSV Oy